Eötvös Loránd Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája

Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum

Határtalanul! Eötvös

Idén is, lassan már hagyományként, a pesterzsébeti BGSzC Eötvös Loránd Szakgimnáziumának és Szakközépiskolájának
tanulói külföldre utazhattak a HATÁRTALANUL! pályázat keretében.Az iskola 30 tanulója és 3 kísérő pedagógusa idén,
áprilisban az erdélyi Ditróba utazott. Iskolánk partnerintézménye ez úttal a Puskás Tivadar Szakképző Líceum volt.
A Romániában eltöltött 4 nap alatt a két iskola résztvevői ellátogattak a Libán-tetőre, a Csicsaj dűlőhöz,
részt vettek egy medvelesen, majd megtekintették a Parajdi Sóbányát, Tamási Áron sírját, valamint sétát tehettek Nagyváradon.
A Líceumban tanulóink megismerkedhettek a fafaragás rejtelmeivel, illetve a Puskás Tivadar Líceum címerének elkészítésével
tapasztalatot is szerezhettek a fával történő munkával.

2017 májusában az Eötvös Loránd Szakgimnázium és Szakiskola fogadta a partneriskola diákjait és kísérő pedagógusait,
akik szintén 4 napot töltöttek fővárosunkban.
A Budapesten eltöltött idő alatt a ditrói csoport a fémmegmunkálás, a gépészet és az informatika rejtelmeibe tehettek betekintést.

A közösen elöltött 8 nap meghatározó élmény volt a két iskola számára, melynek eredménye feltétlenül pozitív,
mind a tanulók, mind a iskolai élet számára. A pesterzsébeti BGSzC Eötvös Loránd Szakgimnáziumának és Szakközépiskolájának
feltett szándéka, hogy a jövőben is pályázzon a legkülönfélébb projektekre, – közöttük is a HATÁRTALANUL! pályázatra – hogy
minél több diáknak tudjon maradandó élményt szerezni és, hogy határainkra túl tudja vinni mind az Eötvös Loránd SZKI, mind pedig Magyarország jó hírét.

Első nap

Reggel, a tanítási rendnek megfelelően, hogy a bejáró diákoknak se kelljen túlságosan korán kelniük,
6.30-kor indultunk az Eötvös Loránd Szakközépiskola elől. Először Gyergyószárhegyre, majd Nagyváradra mentünk
és később, egy kis pihenő erejéig utunk Királyhágóra vezetett. Útközben felelevenítettük az előkészítő foglalkozásokon
elhangzottakat Romániáról és Ditróról, illetve érdekes volt meghallgatni a diákokat, hogy mit is képzelnek el, várnak ettől az úttól.

gyergyoszarhegy 2

gyergyoszarhegy 1gyergyoszarhegy 3

Délután az utunk a Tordai hasadékhoz vezetett. Utazás közben az útközben felvett idegenvezetőnk mesélt  Erdély történelméről,
kultúrájáról és nevezetességeiről. Érdekes volt hallani a történeteket egy erdélyi ember szemszögéből is, ami mindenképpen
kiegészítésül szolgált a már otthon, az előkészítő foglalkozásokon, illetve a tanulmányok során elhangzott ismeretekhez.

A Tordai hasadéknál tett látogatást követően Gyergyószárhegyre vettük az irányt, ahol a szállásunk is volt.
Itt végre megismerkedhettünk a fogadó iskola tanáraival és diákjaival, valamint elkölthettük a hosszú és kimerítő út utáni első meleg vacsoránkat.

a szallas

a szallasvacsora

Második nap

Reggel már 8:15-kor a Puskás Tivadar Szakképző Líceumban voltunk, ahol folytattuk az ismerkedést.
Ezt követően több mint két óra hosszán keresztül műhelyfoglalkozásban volt részünk, ahol megkezdtük a majd ajándékként
és emlékként kifaragásra kerülő Puskás Tivadar iskolai címert. Ezután a helyi szakoktatók bepillantást engedtek a kopjafa
faragás rejtelmeibe is, amit ki is próbáltunk.

DSC01217DSC01262DSC01252

Munka után mindannyian látogatást tettünk az "Erdő Házában," ahol megismerkedhettünk Erdély élővilágával, még akkor is,
hacsak preparátumok formájában is. Ezt követően jött a várva-várt focimeccs, a Ditró-Budapest találkozó,amelynek eredménye
egy megnyugtató döntetlen lett. Meccs után a megérdemelt ebédünket költöttük el a csormafalvi Boriska Panzióban.

Délután első utunk a vulkanikus Görgényi-havasokon át, útba ejtve az 1000m magas Libán-hágót, Csicsaj Csompójába vezetett.
Útközben megismerkedtünk a Gyergyói-medencével is, amely Európa egyik fagyzuga.
Ezen a délutánon ígérkezett az utazás talán egyik legizgalmasabb, nem szakmai programja: a medveles.
Medvét sajnos nem láttunk, de részt vehettünk egy gyönyörű túrán a Csicsaj-sziklára, ahonnan lenyűgöző látvány
nyílt a Görgényi-havasokra. Ezt követően meghallgathattunk egy igen informális előadást a medvék élőhelyéről,
majd egy fantasztikus piknik következett, ahol a különféle vadakból készült ételkülönlegességek mellett süthettünk szalonnát,
sőt, kürtős kalácsot is saját magunknak.

Kimerülten ugyan, de tele élményekkel értünk vissza este a gyergyószárhegyi szálláshelyünkre.
Annak ellenére, hogy nem olyan rég álltunk fel az eredi ház mellett tartott pikniktől, újra éhesen az asztalhoz ültünk.
Nem csoda, mivel egész nap róttuk a havasokat. Vacsora alatt egymás élménybeszámolóit hallgattuk meg.

Harmadik nap

A reggel már Szárhegyen, Bethlen Gábor erdélyi fejedelem gyermekkorának helyszínén talált minket.
Ezt követően Gyergyószentmiklósra utaztunk, hogy megtekintsük a város nevezetességeit. Miután kisétáltuk magunkat,
újabb szakmai program következett: látogatást tettünk a helyi vasöntödébe, ahol megismerkedhettünk
az öntés során használt eszközöket és anyagokat, a munkavédelmi előírásokat, illetve megfigyelhettük a hagyományos
és a korszerű öntési eljárásokat is. Az Eötvös Loránd SZKI gépész diákjai számára kiemelt hasznossággal bírt eme látogatás,
mivel ők is tágabb értelembe véve leendő szakmabeliek.

DSC01483DSC01485DSC01527

Kora délután Parajdra utaztunk, ahol részt vehettünk egy túrán a méltán híres helyi sóbányában, ahol Európa legnagyobb
sótartaléka található, és egyszersmind Erdély egyik legnagyobb gazdasági tartalékát is képezi. Utazásunk soron következő
állomása Korond volt, Hargita megye iparművészeti központja, majd pedig Székelyudvarhely.

vasszekely

Este 7 óra, indulunk vissza a szálláshelyünkre. Közben megtekintjük a zeteváralji víztárózót és átutazunk a Sikaszón,
ami Sütő András szerint a világ legszebb helye. Mire visszaérünk a gyermekvédelmi központba, már vár ránk a vacsora.
Itt újbóli élménybeszámolót tartunk a Puskás Tivadar tanáraival és diákjaival.

Negyedik nap

Nem sokkal reggel 7 óra előtt már a reggeliző asztalnál ülünk. Korán kellett kelnünk, mert hosszú lesz az út még haza,
Budapestre és útközben még meg szeretnénk állni Kolozsváron. Kolozsvár mindenképpen egy fontos állomása
az utazásunknak, mivel itt tekintjük meg a Mátyás király emlékművet és szülőházát és a Hazsongrádi temetőt.
Természetesen itt sem maradhat el a kötelező városnéző séta a Főtéren és a Sétatéren.
matyas 2matyas 1

Kolozsvárról már csak hazafele vezetett az út. Messze van Budapesttől, így volt alkalmunk élményeinket megbeszélni
és megtervezi a Puskás Tivadar Líceum "delegációjának" látogatását Budapestre.

Este 8 órakor érkeztünk meg Pesterzsébetre az Eötvös Loránd SZKI elé, ahonnan már ki-ki maga oldotta meg a hazajutást.