Eötvös Loránd Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája

Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum

Language, Methodology and Culture

A 2017/2018-as tanévben a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Eötvös Loránd Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája sikeresen pályázott arra az ERAMUS +projektre, amelynek során több angolnyelv tanára is angol anyanyelvű területen bővíthette eddig megszerzett tudását.

Első körben a dél-angliai Brighton városára és az egyik ottani nyelviskolára, a The English Language Centre-re esett a választás. Erre az utazásra e tanév októberében került sor. A pályázat célja több szempontból is előnyösnek bizonyult számunkra. Elsősorban tanáraink anyanyelvi környezetben frissíthetik fel nyelvi tudásukat, amelyre egy nyelvtanárnak időről-időre feltétlenül szüksége van. Ezt most az ERASMUS + projekt keretében a 2017/2018-as tanév során létre is jöhetett. Másodsorban tanáraink a nyelviskolák útmutatása során több és modernebb módszertani eljárásokkal is megismerkedhetnek, amelyeket aztán hazautazásukat követően intézményünk diákjainak oktatása során fognak alkalmazni a sikeresebb és gyorsabb nyelvi oktatás érdekében. Harmadsorban pedig, mivel egy természetes nyelv sem létezhet kulturális környezet nélkül, tanáraink a brit kultúra egy szeletét is magukkal kívánják hozni, mely segítségével diákjainkat még közelebb szeretnék a brit kultúrát és az angol nyelv szeretetét iskolánk tanulóihoz.
brighton3A brightoni út során iskolánk pedagógusának egyszerre valódi brit és nemzetközi élményben is része lehetett. Brit élményben azért, mivel a The English Language Centre nyelvtanárai mind egytől-egyig brit pedagógusok voltak, így első kézből tapasztalhatta meg brit oktatási rendszert és a brit tanárok szakmai hozzáállását és felkészültségét, másrészről pedig nemzetközi, mivel a kiscsoportos foglalkozás során Lengyelországból, Csehországból, Litvániából, Németországból és Tajvanról érkező kollégákkal vehette az akadályokat és oszthatta meg a kint töltött idő élményét.

Minthogy a 30 órás kurzust címe Language Methodology and Culture (nyelvi módszetan és kultúra) volt, a nyelviskolában oktatott anyag is meglehetősen széles palettán mozgott. A órák fő célja mindamellett, hogy az általános angol nyelvtudást hivatott felfrissíteni, nagyon nagy hangsúlyt fektetett a szakmaiságra is. A szakmai órák olyan témaköröket öleltek fel, mint: Evidence-based Teaching (bizonyíték alapú oktatás), Teaching Experience and Beliefs (oktatási tapasztalatok és elgondolások), nagyobb létszámú osztályokkal történő munka, az oktatás során használható játékok, zene, film és színjátszás, Networking (csoportmunka), angol nyelv a médiában, Content and Language Intergrated Learning [CLIL] (tartalomalapú nyelvoktatás), technológiai eszközök és az ahhoz kapcsolódó programok tanórai használata, illetve további fontos, a mindennapi oktatásban segítséget nyújtó trükkök és tapasztalatok. Ez utóbbiakat a jelen lévő csoportársakkal is sikerült megvitatni, amely abból a szempontból volt igen érdekfeszítő és hasznos, hogy a csoport többsége különböző szakmai és kultúrális háttérrel érkezett az oktatásra.
brighton1A Brightonba töltött két hetet felölelő szakmai út során azonban nemcsak szakmai oktatás folyt, hanem az iskolán kívül töltött szabadidő alatt valóban bele lehetett kóstolni ennek a mozgalmas tengerparti városnak a mindennapjaiba, legyen szó a helyi nevezetességekről, látnivalókról, a kulináris élményről, vagy a méltán híres angol pub-életről. Ezeken az estéken az iskola oktatói is részt vettek.

Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Eötvös Loránd Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájának feltett szándéka, hogy a jövőben is lehetőségeihez mérten megpróbáljon minél több pályázaton indulni és azokat megnyerni, hogy nemcsak tanárokat, de diákokat is külföldre tudjon juttatni, hogy onnan minél több pozitív élménnyel, tudással és lendülettel visszatérve tudják folytatni megkezdett munkájukat.
brighton2